La professió: tècnic de manteniment d’aeronaus

Tècnic de manteniment d’aeronaus (TMA)

Una vegada superats els estudis necessaris, un tècnic de manteniment d’aeronaus serà capaç de fer el manteniment preventiu i correctiu d’aeronaus, així com dels seus sistemes, dels seus equips i dels seus components. Totes aquestes tasques es poden desenvolupar en hangar, en línia (aeroport) o en taller / fàbrica, abastant així tots els tipus de manteniments possibles.

20150428_180654-01_resized

Camp professional

Exercirà la seva activitat laboral fonamentalment en la línia, l’hangar i el taller de:

  • Companyies aèries regulars i xàrter.
  • Companyies no regulars de transport de passatgers i càrregues.
  • Companyies de fumigació aèria.
  • Companyies de treballs aeris (fotografia, publicitat).
  • Organismes institucionals.
  • Companyies de lluita contra incendis.
  • Escoles.
  • Aeroclubs
  • Institucions oficials (Policia, Protecció civil, etc.)

En general, desenvolupa el seu treball en grans, mitjanes i petites empreses on es realitzi el manteniment d’aeronaus.

La llicència de manteniment d’aeronaus (LMA)

L’objectiu de l’EFAV és que l’alumnat obtingui la Llicència de Manteniment d’Aeronaus (LMA), la qual està reconeguda  en l’àmbit estatal per AESA i  en l’europeu per EASA. Amb aquesta llicència el tècnic de manteniment d’aeronaus podrà ser el responsable de donar el vistiplau a una aeronau o a un component després d’una intervenció de manteniment.

Existeixen quatre categories de la LMA:

  • Categoria A: permet certificar treballs secundaris de manteniment programat de línia i de rectificacions de defectes senzills.
  • Categoria B1: permet certificar multitud de treballs de manteniment, incloses les tasques en l’estructura de l’aeronau, motors i sistemes mecànics i elèctrics. També s’inclouen tasques d’aviònica senzilles. La categoria B1 inclou automàticament la categoria A.
  • Categoria B2: permet certificar treballs de manteniment de sistemes elèctrics i d’aviònica.
  • Categoria C: permet certificar conjunts grans de treballs de manteniment en l’aeronau.

Alhora, les categories A i B1 es subdivideixen en subcategories d’acord amb les diferents combinacions d’avions, helicòpters, motors de turbina i motors de pistó, que són les següents:

  • A1 i B1.1: avions amb motor de turbina.
  • A2 i B1.2: avions amb motor de pistó.
  • A3 i B1.3: helicòpters amb motor de turbina.
  • A4 i B1.4: helicòpters amb motor de pistó.

A causa del creixement que el mercat aeronàutic està vivint durant els últims anys, actualment hi ha una demanda força elevada de tècnics de manteniment qualificats amb la llicència de categoria B1.1. És per aquest motiu que a l’EFAV es realitza el curs necessari per a l’obtenció d’aquesta  llicència.