‘A l’EFAV, els alumnes aprenen a pesar i anivellar un avió reactor de 10.000 kg’. Xavier Balcells de BCP Aerotecnics, exalumne i actual col·laborador de l’EFAV, ens dóna els detalls d’aquesta classe pràctica

‘A l’EFAV, els alumnes aprenen a pesar i anivellar un avió reactor de 10.000 kg’. Xavier Balcells de BCP Aerotecnics, exalumne i actual col·laborador de l’EFAV, ens dóna els detalls d’aquesta classe pràctica
Xavier Balcells

L’Escola de Formació Aeronàutica de Vilanova i la Geltrú (EFAV) aposta per una formació teòrica i pràctica de qualitat, especialitzada en el manteniment preventiu i correctiu d’aeronaus. Durant el curs en Tècnic de Manteniment d’Aeronaus (TMA), els alumnes tenen l’oportunitat d’aplicar els coneixements assolits, a través de pràctiques amb aeronaus reals. Tal com comenta el col·laborador de l’EFAV, Xavier Balcells de BCP Aerotecnics, cada any, els estudiants porten a terme una pràctica amb un avió de 10.000 kg, el més gran d’aquesta Escola.

En què consisteix aquesta classe pràctica? Els alumnes de l’EFAV pesen aquest gran avió reactor, seguint els procediments establerts i tenint en compte tota una sèrie de mesures de seguretat. Així doncs, els estudiants poden experimentar tot aquest procés, aixecant l’avió amb els gats, col·locant les bàscules als punts corresponents i extraient tota una sèrie de dades essencials per anivellar l’aeronau i calcular el seu centre de gravetat, així com, el pes real. Tots aquests aspectes són fonamentals de cara a què el pilot pugui calcular la distribució i la càrrega màxima d’un avió, amb l’objectiu que aquest pugui volar estable i segur.

Xavier Balcells, exalumne de la cinquena promoció de l’EFAV i actual col·laborador, comenta que aquestes pràctiques es porten a terme, cada any, a l’Escola. Considera que són totalment necessàries per a l’alumnat. Principalment, perquè poden posar en pràctica, abans de finalitzar aquests estudis, tot aquest procediment amb una aeronau real. Balcells també destaca que l’EFAV disposa d’una excel·lent infraestructura perquè els alumnes puguin fer el seu pràcticum. Al taller homologat d’aquest centre, a banda d’aquest gran avió reactor, també es disposa de dos o tres models d’avions diferents, tot tipus de motors, etc. És a dir, d’una gran quantitat de material en bon estat, amb el qual, els alumnes poden practicar i treballar, tal com es fa en l’àmbit professional. Sens dubte, en una professió com la de tècnic de manteniment d’aeronaus, conèixer i aprofundir en els aspectes pràctics és essencial. En aquest sentit, cal destacar que l’EFAV disposa dels mitjans necessaris perquè els alumnes assoleixin una sòlida base pràctica.

D’altra banda, a l’EFAV també s’atorga un important protagonisme a la part teòrica, els alumnes assoleixen tota una sèrie de coneixements bàsics sobre el funcionament dels sistemes elèctrics, hidràulics, neumàtics, les estructures o els materials dels avions… Tot això, els servirà posteriorment, per identificar defectes i possibles reparacions.

Quant a les expectatives laborals d’aquest sector, Xavier Balcells, soci fundador -juntament amb altres exalumnes de l’EFAV de BCP Aerotecnics-, una empresa del Prat del Llobregat, dedicada al manteniment d’avions executius; comenta que és un àmbit en alça; doncs, hi ha molta demanda de mà d’obra. Sens dubte, el manteniment d’aeronaus implica una gran dedicació, doncs, es tracta de màquines molt complexes que requereixen ser revisades contínuament. Això fa que totes les companyies tinguin una gran demanda de tècnics qualificats per implementar aquestes tasques.

Finalment, Balcells com exalumne de l’EFAV, assenyala que aquesta Escola ja porta uns 25 o 30 anys formant a tècnics en mecànica i aeronàutica. Lògicament, al llarg d’aquests anys, s’han produït tota una sèrie de canvis que han permès millorar aquest centre; tant pel que fa als materials didàctics emprats com per l’aposta per un professorat expert. D’aquesta manera, s’ha aconseguit que la formació que s’imparteix a l’EFAV segueixi uns estàndards de qualitat bastant alts.

‘A l’EFAV, els alumnes aprenen a pesar i anivellar un avió reactor de 10.000 kg’. Xavier Balcells de BCP Aerotecnics, exalumne i actual col·laborador de l’EFAV, ens dóna els detalls d’aquesta classe pràctica
Idioma